Australie - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Esther Doornbos - WaarBenJij.nu Australie - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Esther Doornbos - WaarBenJij.nu

Australie

Blijf op de hoogte en volg Esther

23 December 2013 | Australië, Brisbane

G'day mates!

Vorige week heb ik het weekend bij mijn vriendinnetje door gebracht, Carolin. Op zaterdag zijn we samen met haar kinderen (aupair kindertjes) naar de kerst optocht geweest... het was heel gezellig. Na die tijd zijn we nog even naar de speeltuin gegaan voor lunch. En daarna terug naar haar huisje om al mijn spulletjes even op orde te maken...

Op zondag 1 december was het dan zo ver.... Mijn vakantie was officieel begonnen...
Om 8.45 vertrok mijn bus naar Auckland vanuit Te Puna.
Deze zou om 12 uur aankomen op Auckland airport. Het inchecken voor mijn vliegtuig zou om 4.55 pm beginnen Dus zou ik 5uur op t vliegveld moeten wachten... oké. nou die 5uur zouden wel op komen. Heb ik wat gegeten voor lunch. Wat informatie brochures gelezen over het zuider eiland ... Tik tak.... De tijd tikte voor bij. Tot dat Bas om 3uur belde en na een gesprekje zei hij zie je om half 10! Dus ik dacht huh half tien? En omdat er tijdverschil tussen NZ en australië zit snapte ik er de ballen niet meer van. Half 10 australische tijd is half 1 's nachts NZ tijd. Vliegtuig gaat om 6.55 aankomst om half 1?! Dat is 5,5uur. En ik snapte het echt niet meer... de vlieg.reis zou maar 3,5uur duren!
Dus ik mijn vlieg ticket er weer bij gepakt.. En Ja hoor.... Aankomst half 10.
En 6.55 stond ook wel op mijn briefje maar pas als incheck tijd... En niet al als vlieg tijd!
Dus vanaf dat moment waren er weer 5verse uurtjes om te wachten.. Haha als ik dat me toch had gerealiseerd van te voren was ik wel even Auckland stad in gegaan.... haha. Uiteindelijk mocht ik boarden... En was ik door de douane. Nu nog maar 2uurtjes wachten dan zou ik in t vliegtuig stappen. En mijn reis kon beginnen....

Na een filmpje en een documentaire over coca-cola was ik al weer in australië. We waren mooi op tijd.. ik zou oma en Bas bellen op t moment dat ik aan zou komen in australië. Want van dat moment tot de douane etc. zou wel een half uur duren dus konden zij dan vertrekken.... En zouden we elkaar daar tegen komen.... Maar omdat mijn NZ kaart voor de telefoon niet meer werkte moest ik zien dat ik heel snel door de douane zou komen om daar een tel cel op te zoeken om te bellen... Dus ik door de douane natuurlijk zonder enige problemen, ik ben ook zo'n lief meisje , kon ik mijn spullen ophalen en opzoek gaan naar een telefoon.... Zodat ik kon laten weten dat ik er was en zij deze kant op zouden kunnen komen..

Telefooncel... Check
Nummer.... Check
Geld.... Oeps geen australische dollars. Haha geld gehaald, gewisseld en toen kon ik bellen, al heel snel nam Bas op... Bleken zij ondertussen al bij de aankomst hal op mij stonden te wachten. En zonder gein. Toen ik me omdraaide zaten zij nog geen 20meter bij me vandaan... Haha het was zo leuk om weer wat bekende gezichten te zien naar zo lange tijd!
De eerste avond zouden wij bij de zus van Bas blijven slapen want zij woont in de buurt van brisbane. ik heb de zus van Bas ontmoet en hebben gezellig gekletst. Een hele leuke vrouw. Ondertussen woont zij al meer als 60 jaar in australië en nog steeds is haar Nederlands erg goed. daar was ik wel even over verbaasd.... Al met al na een aantal uurtjes bij gekletst te hebben zijn wij gaan slapen. Ik in t bed en Bas en oma in de camper. 's ochtends hebben we nog ontbeten bij Bas zijn zus en zijn toen aan ons avontuur begonnen....
We hebben een stuk gereden en kwamen op een camping aan. Dicht bij de zee. uitdaging nummer 1. De tent opzetten.... Dat was even door hebben hoe het ging maar ook dat hadden we al wel snel in de gaten. Omdat er heel veel is wat Bas ons wilt laten zien hebben we 's ochtends ook alles weer ingepakt en zijn weer verder gegaan... Eerst zijn we naar de zee gegaan waar we voor een lekkere duik gingen. Toen we van de auto naar de oceaan liepen werden we erop geattendeerd dat er een koala in de boom zat.... Ja dat wou ik natuurlijk wel even zien. En vooral omdat het niet zo gewoon is dat je ze ziet en al helemaal niet in het wild op klaar lichte dag. Na een tijd lang zoeken hadden we hem eindelijk gevonden en met mijn camera heb ik er ook nog een foto van kunnen maken. wat een schatje, mocht m alleen jammer genoeg niet mee maar huis toe nemen...
Toen zijn we door gelopen naar de oceaan... Wat een prachtige plek was dat zeg! Een heel mooi strand met hele hoge golven.... Nou laten we dan maar een duikje wagen... Altijd als ik de zee in loop ben ik op voorhand al bang dat het koud is. Maar de oceaan was ongetwijfeld zo rond de 25 graden. Wat was dat lekker! We hebben lekker in het water gespeeld en zijn toen op t strand gaan liggen.. Toen we weer terug liepen naar de camper zijn we naar een.nieuwe camping gereden
We kwamen aan op een aardige camping in t bos waar we de komende 2 dagen zouden blijven. Toen we aankwamen was het al redelijk laat, we zijn nog even de rivier ingedoken voor wat verkoeling. En een poging van oma en Bas om mij klaverjassen te leren is mislukt. ik snap er nog steeds niets van... De volgende dag zijn we een stuk gaan lopen en onderweg zijn we een aantal kangaroos tegen gekomen..dit was erg leuk! je komt ze gewoon in t wild tegen.... erg leuk! ook die dag zijn we weer de rivier in gedoken voor een beetje verkoeling. Want met temperaturen van 27+ is dat wel erg lekker!
Na 2 nachten op deze camping gestaan te hebben had Bas een andere verassing in petto... We zouden naar een bush camping gaan. Ergens in het midden van t bos... zonder elektriciteit, warm water en een douche. Hier zouden we ook2 nachten blijven.dit zagen oma en ik niet echt zitten... kamperen zonder al die faciliteiten is geen probleem.. Vind dat best wel leuk! Alleen wil ik dan wel weten wat voor beesten er om me heen kruipen. En als ze dan mijn tent in kruipen wil ik weten wat zij doen... Met de insecten en andere dieren in australië die ik niet ken alleen in mijn tentje.. Dan ben ik toch niet zo'n held!

Bij deze kamp plaats was ook weer een soort meertje heel erg helder water. Heel mooi ook wel... Hier hebben we 's avonds na aankomst ook weer een duik genomen. lekerrrrr...de volgende ochtend kwam Bas naar ons toe om te vertellen dat hij toch maar had besloten om naar een andere camping te gaan... Dit vond ik niet heel erg... Ik kom wel een keertje terug als ik een man bij me heb die mij beschermd in mijn tentje Haha.
We hebben nog een wandeling gemaakt door de bossen naar de goudmijn. Heuveltje op, heuveltje af. was een leuke fijne wandeling en lekker in de schaduw dus ook niet te warm.
We zouden vandaag een 100 kilometer rijden en dan morgen weer ongeveer 100 om op plaats van bestemming aan te komen. Maar we zijn verder gereden als gepland we hebben ongeveer 160 gereden en waren dus al dichtbij de camping waar we morgen heen gaan... we kwamen uit in maryborough dat is een vrij oude stad vooral voor australische begrippen. Was wel een leuk stadje. Al hebben we geen tijd aan shoppen besteed dus kan ik de stad ook niet echt goed beoordelen. Maar moet zeggen dat t er erg leuk uit zag! Haha
We hebben een camping gevonden dicht bij t stadje. Tentje weer opgezet.

Moet zeggen dat ik er toch wel goed in word en nog snel ook!

En zelfs het opruimen gaat snel,
Wakker worden om 5.30 omdat de zon in je gezicht schijnt
Matrasje leeg laten lopen,
Laken opvouwen,

Slaapzak oprollen
rugzak weer inpakken
Alles naast de slaapmat leggen
Slaapmat oprollen
Tent open ritsen
Alles buiten neer zetten
Haringen er uit, terug in het zakje
Buitentent losmaken en op de plooi vouwen
buizen losmaken van binnen tent en terug in t zakje.
En dan alles gezamenlijk oprollen. En weer terug in t kleine tasje. En t past ook nog!
Alles bij elkaar duurt ongeveer 15minuten..

Op deze camping hebben we een nacht geslapen.
De ochtend erna zijn we doorgereden naar hervey bay. Hier zouden we voor 4nachten blijven. Op deze camping hadden we het strand als achtertuin. Wat natuurlijk heel vervelend is! Haha
Tentje weer opgezet.
De faciliteiten op de camping waren goed! Erg schoon! en we zaten direct aan de boulevard! Ook heel vervelend met al die stomme winkeltjes... Haha moest ik nog verplicht shoppen ook!
Hier hebben we lekker in de zee gezwommen, wandelingen gemaakt en gewoon gerelaxed! was heel lekker om gewoon een tijdje op een camping te staan. Op maandag avond zijn we naar een nicht van bad geweest waar we hebben gegeten. Een bbq. Was heel gezellig. Leuke mensen. En hoe gek t ook is ik vond t heerlijk om weer eens engels te praten! We waren voor ons doen.laat terug en snel naar bed want morgen ochtend een grote dag! We zouden naar Fraser island gaan en dus met de bus om 7.15 opgehaald worden van de camping. Snel slapen dus!

Op dinsdag morgen moesten we om 7.15 klaar staan en werden we opgehaald door een bus om daarmee naar fraser island te gaan. Het was vroeg maar zelfs zo 's ochtends vroeg was het al warm.
We reden naar de veerboot waar we mee naar t eiland gingen. Op het eiland aangekomen werd iedereen verdeeld in 2 groepen. De dag tour en de 2 dagen tour. wij hadden een dag tour dus zijn wij naar ons 4x4 bus gegaan en zijn ingestapt... Gelukkig waren de stoelen zacht want deze reis zal wat gaan beloven. Het eiland zag er op t eerste gezicht goed uit... en er was ook nog wat anders wat er zeker goed uit zag. Simon onze gids. Hij mocht er zeker wezen. Leuke spontane vent dus al zou de rit niets worden maakt dat toch al een beetje goed. Haha nee al het gekheid op een stokje. Fraser island is een los zand eiland. En een 4x4 is zeker geen overbodige luxe. de rit zou begonnen. en hou je vast... hobbel de bobbel.... Je werd van voor naar achter geschud en weer terug. De hele tijd door. O deze weg is goed... Oeps gat in de weg!

Onze eerste stop op het eiland was central point. Hier gingen we voor een kleine wandeling door het bos. Over het zand... het is een wonder dat de bus over die paden kon rijden. Want zelfs lopen op deze paden is heel erg zwaar.... Slippers uit...
De gids ging vertellen over de bomen en de verschillende houtsoorten en planten die er groeide. Hele mooie grote bomen. die alleen daar groeide en die erg geliefd zijn over de hele wereld. toen begon onze vriendelijke Simon te praten over het gezelschap... Slangen... Ik geloof dat hij zei dat er 9 verschillende slangen daar waren. En niet allemaal de liefste (iets van wanneer gebeten nog 2 dagen te leven, mits je niet in paniek raakt). En volgens mij zei hij ook dat er iets van krokodillen daar in t water waren.....Ik begon van dit eiland te houden -not!
En toen liepen we even verder. Toen begon hij over een andere bewoner van dit leuke eiland! Spinnen.
Gevaarlijker als de soort spin waar ik van had gehoord maar die zouden alleen maar in Sydney zitten. maar deze, alleen op dit eiland. Was gevaarlijker en dodelijker als die in Sydney. En blij dat hij was toen hij een holletje van zo'n spin had gevonden. En hij ons even wou laten zien hoe die spin er uit zag. hij was de spin aan t pesten zodat hij uit zijn holletje zou komen. vond dat wel zo leuk! Toen.zei hij ook nog heel lief tegen ons: don't worry he won't hurt you guys!
*slik* ik dacht nee hij doet ons geen pijn maar kan ons wel vermoorden. Fijne vent ben jij.
toen liepen we terug naar de bus. Maar op mijn blote voetjes lopen vond ik in eens niet zo heel leuk meer.
Terug in de bus, hobbel de bobbel. We zijn verder gereden . Naar de 'snelweg' de snelweg was over het strand. Bie konden we lekker doorrijden omdat t zand daar nat is. Op t strand hebben we een kijkje genomen bij een aangestrande voor uit 1936. Was niet veel van over maar er was nog wel iets van te zien. ook zijn we bij een rots geweest met heel veel verschillende kleuren. het rode zand waar je aandenkt als je aan Aussie denkt!
Simon showde ons dat we niet bang hoefde te zijn voor alle kwallen op t strand. Je kon ze gewoon aanraken en zelfs oppakken. En als held op sokken met een hoop nieuwsgierigheid moest ik dat natuurlijk ook proberen Haha. En ik moet zeggen dat ze er viezer uit zien als dat ze voelen.
Toen we weer hobbel de bobbel terug gingen in de bus kwamen we een dingo tegen. Wat zien die er lief uit. Alleen mochten we toch echt de auto niet uit hoor! Op dit eiland schijnen iets van 400dingo's te lopen. Hebben er alleen maar 1gezien.
Toen zijn we door gereden naar het hotel voor de lunch. Waar wij een boterham hadden verwacht kregen we een lopend buffet. Met alles er op en eraan. Dat was best wel een leuke verassing. Na de lunch zijn we door gereden naar t meer. Dit meer was zo helder. Met zand zo wit als sneeuw. Dit was zo lekker. het was vandaag op dit eiland over de 30 graden. de terug weg van het meer naar de boot was verschrikkelijk. Omdat het op het eiland in 6maanden tijd nog niet had geregend was het zand zo droog en was het zo los als zijn kan. De enigste weg dat nog een beetje bereisbaar was was de tegen gestelde richting. En dat leverde wat leuke maar benauwde situaties op. Al met al was het een super gezellige dag! Veel gezien. Maar omdat de afstanden zo ver waren en de wegen zo slecht hebben we ook veel in de bus gezeten en was ik door elkaar geschud toen we weer terug kwamen. toen we terug kwamen op de camping was ik gesloopt. Een dag vol indrukken met temperaturen waar mijn lichaam niet op gebouwd is. We lagen dan ook niet laat in bed. Het was een mooie dag.
Op woensdag zijn we gaan rijden. Weer terug richting brisbane. de rit duurde ongeveer 5uur met stops er bij. Dus aan gekomen bij de camping de tent op gezet.voor de laatste keer. En verder ook.niet veel meer gedaan en uitgerekend van alle dagen in australië begon het net de laatste dag te regenen en niet zo klein beetje ook niet.

donderdag ochtend mocht ik voor de laatste keer de tent opruimen. en er stond ons een leuke dag te wachten. Het was oma's verjaardag! we hadden allemaal leuke dingen gepland. we zouden gaan shoppen in Brisbane!!!! wat is dat een stad zeg, iets wat ik al lang niet meer had gezien!!! ik heb me even flink uitgeleefd en even goed geshopt. gewoon omdat ik nog niet genoeg spullen heb! na een aantal uren shoppen zijn we met de trein weer terug naar de camper gegaan en zijn we naar de zus van Bas gegaan. het was gezellig hebben gezellig bijgekletst over de weken dat we weg zijn geweest. na even bijgekletst te hebben zijn we uiteten gegaan! we hebben lekkere steak gegeten in een restaurant met een casino er bij. we hebben nog even een gokje gewaagd. en natuurlijk zijn we weer geen miljoenair geworden. sorry mensen. maar het was leuk! na het eten moesten we opschieten want riet had een afspraak. ze had klaverjassen. leuk! ik kan niet klaverjassen dus ik heb er een beetje bij gezeten. was niet de leukste afsluiting van de vakantie maar het was oma's verjaardag. en zij vond het heel erg leuk!

vrijdag ochtend moesten we vroeg opstaan want mijn vliegtuig zou vrij op tijd vertrekken ik moest om 10:30 in gecheckt zijn. voor dat we naar het vliegveld gingen hebben oma en ik nog even een wandeling gemaakt en hebben we even gekletst. vond het heel erg fijn!

en toen op naar het vliegveld. mijn twee weken met oma en bas zaten er al weer op.. met een dubbel gevoel ging ik weg. ik heb enorm genoten! het was heel erg leuk! maar ook was het wel fijn om weer naar t 'normale leven' te gaan.

Oma en Bas dankjewel!!!! het was super.

aangekomen terug in Auckland ging ik naar een hostel omdat er geen bus meer terug zou gaan naar rotorua. moe maar voldaan van de reis kwam ik aan in t hostel. het was een klein maar heel gezellig hostel er waren leuke mensen en er hing een geode sfeer. er waren een aantal duitse meiden die hier voor 4 weken zouden zijn en graag advies hebben over waar je het beste heen kan gaan. dus hebben we even gekletst.

op zaterdag had ik de bus terug naar rotorua gepakt. na een lange reis in de bus kwam ik aan in roto-vegas!!!

sorry mensen mijn verhalen zijn niet zo uitgebreid meer op t eind... maar jullie hebben al wel genoeg te lezen denk ik nu zo.

in mijn volgende verslag zou ik vertellen over mijn nieuwe familie en overage dingen! en probeer ik ook wat fpto's online te krijgen!

• 24 December 2013 - 13:10

Pappa:

Hoi Essie,

't klinkt verschrikkelijk;
    allemaal vreemde wilde dieren,
    een buitentemperatuur waarbij je geen warme jas aan kan,
    geen vaste daginvulling in de vorm van een baan,
    allemaal vreemde mensen om je heen :)

haha, het klinkt heel goed, naast de ervaringen die je beschreven hebt over Nieuw-Zeeland is Australie ook zeker de moeite waard.

Het is nu bijna kerst, een tijd waarbij het fijn is om samen te zijn met familie, vrienden en mensen die je dierbaar zijn. Daarbij gaan wij je dit jaar missen, maar uit de verhalen zoals het bovenstaande en hetgeen je verteld hebt over je huidige "familie" weet ik dat jij ook een fijne kerst zal hebben!

xxx
    Pappa en Suzan

• 25 December 2013 - 16:59

Opa Pieter Jans.:

Hoi met Opa,wat een verhaal ik heb het in twee keer gelezen. maar wel leuk hoor dat je zoveel beleeft daar En mooi dat je weer eennieuw adres hebt, toch nog op een boerderij.Dit heb ik inmiddels van je Vader vernomen,die is vandaag eerste kerstdag hier, wij gaan staks om 6 uur eten samen met Evert daarna gaat hij naar Hoofddorp toe en wij gaan morgen naar Diever eten bij Chris. Esther bedankt voor de leuke kerst attentie. Ik begrijp dat je omstreeks april terug komt, dan is er hier ook weer zomer opkomst. allicht niet zo warm als bij jullie daar maar dat merk je dan wel weer. hoi dikke knuffel van Opa.