31 juli t/m 4 augustus - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Esther Doornbos - WaarBenJij.nu 31 juli t/m 4 augustus - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Esther Doornbos - WaarBenJij.nu

31 juli t/m 4 augustus

Blijf op de hoogte en volg Esther

06 Augustus 2013 | Nieuw Zeeland, Wellington

Woensdag 31 juli

Vanochtend moesten we om 8.20 vertrekken want mijn bus vanuit Rotorua zou om 9.00 vertrekken op weg naar Wellington. De weg van de bus had ik al een keer afgelegd op mijn heenreis naar Rotorua en had ik dus alle plekjes met de bus al gezien. Maar de vorige keer was het in 2e gedeeld. Eerst van Wellington (Waikenae) naar Bulls en toen van Bulls naar Rotorua. Nu was het aan een stuk door en dan duurt de reis 8uur. Het was best wel een hele ruk om zo stil te zitten. De eerste 4 uur hadden we 2 pauzes en de laatste 4uur hebben we gewoon aan een stuk door gedaan. Om 16.50 kwamen we eindelijk in wellington aan gekomen voelde ik me best wel lam van het vele stil zitten. In mijn gedachte was Wellington ook veel kleiner als dat het bleek te zijn. Toen ik op weg was naar de Hostel besefte ik me in eens dat Wellington best wel heel erg groot is. Bij het hostel aangkomen ging het inchecken best wel snel omdat ik al geboekt en betaald heb. Bij de receptie werkte een hele aardige jongen. Hij heeft voor een jaar in Nederland gewoond en dus was hij helemaal enthousiast en vond het leuk om een Nederlander te ontvangen.
Ik kreeg kamer 203 toegewezen, Top!
Dus ik naar boven naar kamer 203 ik zag 2 bedden die al beslapen waren dus 2 anderen op de kamer en zo te ruiken waren het 2 mannen. Ik had ook een bedje uitgezocht en toen ik mijn spulletjes had klaar gelegd lag er een gebruikte condoom naast mijn bed. Dat vond ik toch wel minder prettig haha. Ik wou naar de supermarkt gaan maar heb nog even een stop bij de receptie gemaakt en had ik gevraagd of hij misschien wist wat voor mannen er op de kamer sliepen. En hij was natuurlijk benieuwd waarom. Dus toen vertelde ik over mijn cadeautje en hij snapte dat ik dat niet zo prettig vond. Al helemaal niet als vrouw alleen in zo’n kamer. Dus hij heeft me toen een andere kamer gegeven. Kamer 205. Op de zelfde gang. Alleen 2 kamers verder op. Nu lig ik op een kamer waarvan ik net het laatste bed in beslag heb genomen. De kamer is vol, er slapen 5 anderen, 4 mannen en een andere meid. Dit was een heel gezellig clubje en ik had al snel contact met de kamergenoten. Vanavond heb ik even een kijkje genomen in de bar bij de backpackers. Er was niet heel veel te beleven en omdat ik ook wel best moe was ben ik op tijd gaan slapen.

Donderdag 1 augustus

Een hele dag voor de boeg in Wellington. Alleen. Ik wou iets leuks gaan doen een iets wat de dag op zou vullen. Dus ik ben naar de receptie gegaan en ik heb daar gevraagd wat ik kon doen. Maar mijn vriendelijke vriend van de receptie kwam met suggesties wat ik al had gezien. Niet erg om nog een keer te doen maar geen dagopvullend programma. Toen ik hem vroeg naar de Lord of the rings tour. Werd hij weer helemaal enthousiast hij had dit ook gedaan en hij vond dit erg leuk. Je had verschillende tours. En de een duurde 4 uur en de ander 8uur. En het scheelde in prijs niet zo heel erg veel. Dus ik heb gekozen om het programma van 8uur te nemen.
Om 10.15 werd ik opgehaald van de backpackers, ik was de laatste en mocht kiezen waar ik ging zitten. Naast mij waren er nog 4 anderen die deze tour deden en dan de gids, de gids was echt een hele leuke vrouw.
De eerste vraag was: waar komen jullie vandaan? Dit is een standaard vraag hier omdat eigenlijk iedereen ergens anders vandaan komt. Er was een stelletje uit Engeland, een man uit Signapor en een man uit Belgie!
En de tweede vraag die ze stelde was natuurlijk: Hebben jullie allemaal de film gezien?! En ik moest met plaatsvervangende schaamte toegeven dat ik geen van alle films heb gezien. Haha maar gelukkig was ik niet de enigste! De belg had de film ook niet gezien! Ik was dus niet de enigste barbaar!
De gids moest best wel lachen want meestal de mensen die mee gaan op de tour die de film niet hebben gezien zijn de mensen die meegesleurd worden door de partners en wij waren allebei alleen! Maar we hadden allebei wel een andere gezamenlijke en legale reden waarom we er aan meededen. Om ons familie jaloers te maken. (Ik hoop dat het een beetje lukt haha )
We begonnen de tour buiten Wellington. We hebben verschillende filmsets bekeken. Of in ieder geval waar de filmsets ooit waren. Jammer genoeg waren de sets weg gehaald. Dit hadden ze afgesproken met de regering van Nieuw-Zeeland. Ze mochten filmen in Nieuw-Zeeland als ze wel weer alles op een orginele manier achter zouden laten. Met het beeld vanuit de film en de omgeving kon je wel zien dat het er was geweest.
We hebben verschillende sets gezien en sommige waren op de meest simpele locaties. En als je niet zou weten dat het daar was zou je het ook nooit zien haha. Dan zou je bijvoorbeeld door het park lopen en niet denken van wat is het hier bijzonder. Maar juist omdat het eigenlijk allemaal zo simpel was vond ik het wel weer bijzonder. Alle special effects die ze hebben gebruikt voor de film om het te maken zoals in de film. Ik vond het heel bijzonder. Zo hadden ze een pad aangelegd midden in het park. En omdat dat pad niet lang genoeg was hebben ze ‘ gandalf’ het pad 2x laten rijden. Een keer naar links en een keer naar rechts. En de brug waar hij dan onderdoor reed in de film was een minibrug maar door de manier van filmen leek het bijna echt. En dan het gebouw waar hij naar toe reed was een blauw scherm waar ze een miniatuur tegen hadden geprojecteerd. Het was dus wel een echte brug en een echt gebouw alleen was het gebouw en de brug op het formaat van een barbie ofzo haha.
We hebben de plek gezien waar ze de kastelen hadden in alle films. Vraag me niet hoe de kastelen heten. Dat weten jullie beter als ik. Maar in iedergeval. De basis van kasteel 2 was gebouwd op de basis van 1 en de basis van 3 op die van 2. Er was een trap in het kasteel dat met de hand was gemaakt door een van de 1000e medewerkers. Die trap is er nog wel steeds alleen was hij helemaal begroeid met planten enzo. Het was ook geen filmset meer maar een plek waar ze bezig waren met iets anders.
We zijn ook in het park geweest waar Revendell was. En ik geloof dat dat het enigste stuk is van Lord of the rings waarin ik geintresseerd was wanneer de film op stond. Dat is waar de elfjes enzo leven. We hadden een aantal plekken waar we konden poseren zoals ze dat in de film ook deden en dan konden we foto’s maken. Misschien herkennen jullie de scenes wel. We hebben subway gehad voor lunch en dit hebben we in het park bij revendell opgegeten. Na revendell gingen we weer terug naar Wellington. De belg had maar een halve dag tour en moest dus weer terug naar het centrum. Maar ik moet toch wel zeggen dat hij het beste heeft gemist!de momenten dat we in de bus zaten werden gevuld met scenes uit lord of the rings. Dus nu kan ik wel zeggen dat ik wat weet van lord of the rings haha.
In de middag hebben we nog een aantal sets bekeken. Echt midden in Wellington. In het stadspark enzo. Echt heel gaaf! Sommige plekken was ik al eerder geweest maar had daar natuurlijk nooit bij stil gestaan. We hebben de film studio’s gezien. Hier mochten we niet dichtbij komen. En ik was eigenlijk net te laat. Vorige week waren ze nog aan het opnemen voor de Hobbit. Nu waren alle acteurs weer terug naar huis!
We zijn ook naar de WETA cave geweest. Hier stonden hele lelijke trollen buiten. Ze leken zo echt dat ze bijna eng waren. Ze waren echt harig en waren zo uit de film gestapt, in de cave was een soort van winkeltje/museum, hier stonden een aantal attributen uit de film. We zijn daarna naar de werkplek geweest van WETA. Hier moesten we iets meer voor betalen om hier naar binnen te kunnen. Maar dat was echt gaaf. WETA heeft alle attributen gemaakt voor LOTR. En de techniek dat er achter zit dat is gewoon echt gaaf. De man die ons hier rond leidde was ook echt tof. Hij had zelf schrijver kunnen zijn met zijn fantasie! We mochten daar geen foto’s maken. En als we dat wel zouden doen zouden zou de camera pijltjes afschieten en zouden we bij de verzameling doodshoofden terecht komen (in een soort etalage haha ) maar voor dat de pijltjes ons konden raken was hij al de pijltjes al voor met zijn zwaard. Ze hebben hier kostuums,wapens en andere dingen gemaakt voor heel veel grote films. Lord of the rings, the Hobbit, avatar, king kong, tin-tin, narnia. En nog veel meer.
Het was zo interessant om te zien wat een werk er achter de kleinste dingen in de film zitten. Er zit zo veel werk in de kleinste dingen. Zo droegen de ridders ofzo uit LOTR een ‘stalen’ harnas. En ja ze hadden ook echt stalen harnassen voor als er op hen werd ingezoemd maar als ze in de verte waren hadden ze pakken van plastic. En alle plastic ringetjes hebben ze met de hand aan elkaar moeten maken. Voor LOTR zijn daar 3 mensen 3 maanden mee bezig geweest ofzo. Voor de Hobbit hebben ze besloten daar meer mensen voor in dienst moesten nemen. Dit even om aan te geven wat een werk er in zat.
Van alles hadden ze iets in het echt. Echte zwaarden gemaakt maar ook zwaarden van een soort plastic zodat het niet te zwaar was. Echt wat een bijzondere ervaring was dit. Vond het echt heel erg interessant om dit te zien. De medewerkers hadden ook studies over het menselijk lichaam enzo gedaan en kostuum geschiedenis. Zodat ze de kostuums en de spieren van de mens kenden zodat ze hier alles op aan kunnen passen. Het was geweldig!
Om 18.00 was ik weer terug bij de backpacker. Het was een super leuke dag gevuld met leuke mensen en gezelligheid.

Ik weet nu ook dat ik de films echt wil zien. Dan kan ik ook met andere ogen er naar kijken en er misschien wel extra van genieten.

Vrijdag 2 augustus

Vandaag heb ik niet heel erg veel gedaan. Ik heb vanmiddag koffie gedronken met Jackie en Michael. Ondanks dat ik er best wel tegen op zag viel het reuze mee! En ik heb al mijn spullen terug. En ik had niet in de gaten dat het zo veel was! Het is echt belachelijk hoeveel het is!
Vanavond ben ik samen met Luca, kamergenoot naar de markt gegaan. Het was heel erg gezellig. Hier kwamen we ook weer heel veel mensen vanuit de hostel tegen. Zo ook Cody. De jongen van de receptie. En hij vond het heel erg leuk om Nederlandse woorden en zinnen te zeggen. Haha. Maar de woorden die hij nog wist en onthouden had waren de minder nette woorden. Ik weet niet of dit komt omdat hij dit alleen heeft onthouden of dat ze hem dit alleen hadden geleerd.
Luca heeft helemaal in een deuk gelegen om het Nederlands hij vond het wel een hele gekke taal. En dat konden we toch geen taal noemen. Hij komt uit Italië. Het was een super leuke avond gevuld met een hoop gezelligheid en vooral een hele hoop gelach!
Ik hou echt van de mensen daar in de backpackers. Ze waren zo grappig!



Zaterdag 3 augustus

Vandaag ben ik weer terug gegaan naar Rotorua. Dit heeft eigenlijk mijn hele dag wel zo’n beetje in beslag genomen. Ik was blij dat ik weer terug was in Rotorua. Ik heb weer een nachtje bij Angela geslapen. 

Zondag 4 augustus

Vandaag ben ik met Angela, Melanie en Markus naar een spring geweest daar in de buurt. Zo mooi! En zo dicht bij! Gewoon om de hoek eigenlijk! Het is zo bijzonder om te zien wat nieuw-Zeeland allemaal te bieden heeft! De natuur hier is echt super!

Sorry jongens! Maar ik heb dit allemaal in een notitie boekje geschreven en ben nu al 2,5 uur bezig met typen. Vind het wel even genoeg. Ik zou het allemaal een beetje per dag plaatsen zodat de foto’s ook correct staan!!!
Ik heb echt hele leuke weken gehad en echt heel erg genoten!!!

  • 06 Augustus 2013 - 16:09

    Marianne:

    Dag Esther
    Wat een stoere Maori op je foto ! Indrukwekkend zijn ze , die mensen..heeft ie zijn tong nog uitgestoken ? Dat is een teken van kracht geloof ik .
    Als je lord of the rings gaat zien dan ook whale rider over het maori meisje dat een walvis berijdt.
    en wat leuk dat je zoveel gezellige mensen tegenkomt !!
    Straks wil je niet meer terug, is het hier veels te saai voor je.

    Liefs
    Marianne

  • 07 Augustus 2013 - 20:48

    Pappa:

    Haha, is je goed gelukt iemand jaloers te krijgen!!

    Niet alleen voor het bezoek aan de Lord of te Rings locatie, maar ook voor de vele andere leuke dingen die je daar doet.

    Meissie, ik ben trots op jou!

    xx

    pappa

  • 10 Augustus 2013 - 10:32

    Opa Pieter Jans.:

    ik had een tijd niet gekeken,maar een mooi verslag,leuk is het dat wij dat zo mee krijgen.je maakt wel wat mee he.Je was op de koffie geweest, waren dat de mensen van je vorige gezin?ik kan de namen niet onthouden hoor.vermaak je nog maar een tijdje daar.het is vandaag 10 aug morgen is Evert jarig en hebben wij gezamelijk met Liset verjaardag komt vermoedelijk jou hele fam. hoi meid dikke knuffel opa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Esther

Actief sinds 11 Mei 2013
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 43570

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 27 April 2014

Backpacken in het zuider eiland

08 Mei 2013 - 30 December 2013

als au-pair in Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: