3 maal is scheepsrecht? - Reisverslag uit Bulls, Nieuw Zeeland van Esther Doornbos - WaarBenJij.nu 3 maal is scheepsrecht? - Reisverslag uit Bulls, Nieuw Zeeland van Esther Doornbos - WaarBenJij.nu

3 maal is scheepsrecht?

Blijf op de hoogte en volg Esther

15 Juni 2013 | Nieuw Zeeland, Bulls

Mijn eerste...
maar tegelijkertijd waarschijnlijk ook mijn laatste reisverslag vanuit Bulls..

Zeg maar het waren 5 onvergetelijke dagen!

Ik zou even een beetje uitleg geven bij mijn onduidelijke geklets...
En laat ik maar eens bij het begin beginnen,
(Om het simpel te houden... )

Woensdag ochtend had ik de bus van Waikenae naar Bulls om 11:50.
Omdat het de laatste dag zou zijn dat ik kon gaan genieten van de rust in de ochtenden heb ik gebruik gemaakt van de mogelijkheid om nog even wat uurtjes slaap mee te pakken.
Om 9;00 was ik wakker en moest ik de laatste dingetjes nog even inpakken voor het vertrek naar Bulls.
Ik kon een aantal dingen laten liggen want leuke jurkjes en een uitgebreide make-up tas heb je niet nodig voor het leven op een boerderij..
Dit was maar goed ook. Want in de afgelopen maand heb ik mogen ervaren dat de winkels hier in Nieuw-Zeeland best wel leuk zijn...
en dat er overal altijd uitverkoop is!

Jackie heeft mij weg gebracht naar de bushalte, we waren aan de late kant dus we hoopte dat de bus er nog was en niet al vertrokken zou zijn... Maar gelukkig kwam de bus, gelukkig was de bus ook te laat!
Tegen alle verwachtingen in zat de bus vol mensen!
Ik had verwacht dat het rustig en kalm zou zijn in de bus, het is hier winter, een doordeweekse dag en een niet heel erg gebruikelijke tijd voor reizen van werk naar huis.
De bus was zelfs zo vol dat ik met mijn 'bescheiden' handtas (mijn backpack) naast iemand moest gaan zitten.
De bussen die hier rijden zijn bussen van Wellington naar Auckland. Dat is dus te vergelijken met een touringcar van Amsterdam naar Madrid ofzo. Deze bussen stoppen in verschillende plaatsen waar mensen in en uit stappen.

In de bus zat ik naast een hele aardige man. Wat fijn was want dan kon ik lekker een beetje kletsen terwijl ik de busrit van 2uur aanging..

aangekomen in Bulls moest ik heel even wachten op de mensen van het au-pair gezin. Moeder kwam mij ophalen met het jongste jochie: Zander.
de andere 2 waren op het kinderdagverblijf.


We zijn naar de boerderij gegaan en ik heb mijn koffer weer uit gepakt. O nee ik vergeet een stap. Een niet heel erg onbelangrijke..
Ik heb eerst de plankjes en de vensterbanken etc schoongemaakt. En het bed en de gordijnen onderhanden genomen met mijn textiel verfrisser. deze actie werd mede mogelijk gemaakt door Dettol. kills 99,9% of bacteria & viruses! Dat betekend dat er waarschijnlijk na deze ontsmettings poging nog 10000000 te veel bacteriën zaten.
Ik schaamde me enorm toen ik dat deed. En ook het schrijven nu moet ik al lachen als ik denk aan mijn acties (stiekem zodat niemand mij ziet, niet beseffend dat de dettol zo'n sterke geur heeft) Maar echt waar. Het is hier vies!
En ik kan niet het hele huis ontsmetten maar ik kan er wel voor zorgen dat ik me prettig voel in mijn eigen kamer. En ook op dat moment was ik heel erg dankbaar. Ik was heel erg blij dat ik mijn sloffen bij me had en badslippers om te douchen!

Ik zou nooit meer zeggen dat een huis of iets vies is.

Ja toiletten in openbare ruimtes, maar die zijn ook echt heel erg vies maar vergelijkbaar met dit. Haha ik moet hier maar over op houden. want ik klink als een bezetene. Maar jullie zouden mij begrijpen als jullie hier waren...

Een omschrijving van wat ik zie als ik uit het raam kijk (als het huis van glas zou zijn en ik nu in de goede windrichting zou zitten)
noord: bomen
oost: bomen en oprijlaan
zuid: gras,gras en nog eens gras
west: gras,gras 550 koeien o ja en voor de verandering, gras!

Ik ben er echt mijn hele leven vanuit gegaan dat Wapserveen the middle of nowhere was. Maar in vergelijking met dit is Wapserveen dicht bevolkt!!! En dan heb ik het niet over het centrum van Wapserveen ;)

Om 4uur gingen we de jongens ophalen van het kinderdag verblijf. in het 'centrum' van Bulls. Een klein gebouw waar het kinderdagverblijf in gevestigd is. In een straat met een straatnaam waar je je welkom voelt! haha... Holland street :)

de rust was over. De weg naar huis waren ze rustig en vielen ze bijna in slaap.
Maar vanaf het moment dat ik de oprit opreed leek het alsof ze volledig waren opgeladen.
Het was raar om een draai te vinden. En lastig. Ik heb vooral geobserveerd, moeder was druk met de kinderen.
Vooral de eerste avond vond ik het heel erg lastig omdat heel veel dingen zag.
Ik denk dat deze 3 kinderen alle 3 problemen hebben met de veiligheid van hun omgeving. En dat ze niet kunnen praten vind ik ook niet heel erg gek..
Ze hoeven niets te zeggen want ze krijgen alles!!!
als ontbijt: toast met beleg, niet goed, huilen we, krijgen we cornflakes, niet goed zorgen we er gewoon voor dat we CHIPS krijgen voor het ontbijt. Haha. En zo gaat het met alles. Op het moment dat zij huilen of schreeuwen weet moeder dat ze iets anders willen. En gaat ze alle kasten af om te zoeken wat ze willen. Ik heb echt heel erg veel eten voor bij zien komen afgelopen dagen, en bijna de helft er van ligt nu in de prullenbak.

In het begin had ik heel erg het gevoel dat het tegen al mijn principes inging van het opvoeden. En vond ik het heel erg moeilijk. Maar ik moet me hier voegen aan hun regels en leefstijl. Ik ben hier om ouders te verlichten, niet om de kinderen te her-opvoeden. En je kan ook niet tegen moeder zeggen he Moeke gij doet het niet correct!
Dus ik moest me er bij neer leggen.
Dat heb ik op mijn manier ook gedaan. Maar als ze wat willen van mij wil ik dat ze het mij duidelijk maken. Op een kinderlijke manier.
De kinderen hebben absoluut geen probleem met nieuwe mensen. Ze kwamen al heel snel naar mij toe om mij te knuffelen en om aandacht te vragen. Ik vind dat een eng idee. Maar ik moet de oordelen en dingen aan de kant zetten en genieten!!!

Het overgaan naar deze boerderij was een hele omschakeling,
Maar met dag 2 begon ik ook echt de mooie dingen te zien!
Als je de jongens niet mee rekent is alles wat je hoort vogels. Er zijn zo veel vogels hier! En ook heel veel Tui's en Fantailes. De Tui herken je heel duidelijk aan het geluid wat ze maken.
Dat zijn volgens mij typisch Nieuw-Zeelandse vogels, maar ik kan me vergissen...
De Fantale vliegt heel anders als andere vogels. Heel erg sierlijk en niet in een rechte lijn.

Het leven hier is eigenlijk best heel erg mooi. En ik begon er echt van te genieten.

Gister had ik de 2 jongste jochies alleen thuis, de oudste was naar het kinderdagverblijf en moeder en vader waren aan het werk op de boerderij. Op dat moment zag ik zulke andere kinderen! Ze waren rustig en maakte geen problemen van dingen die ze wel dan al niet kregen. Maar heel erg toegankelijk. Het was leuk om zo op de kinderen te mogen passen. En ik zag echt heel erg veel mogelijkheden om te gaan doen de volgende keer. Ik had er meteen al zin in!!

Vanochtend stond mijn wekkertje om 7uur (al is de wekker niet nodig 's ochtends) want mijn werkdag zou beginnen.

Na het ontbijt zei moeder dat ik wel een dag vrij kon nemen. Want vader ging met de oudste 2 naar de kapper dus was alleen de jongste thuis. Oke! Dus ik was van plan om de stad op te zoeken. Want ik moest nog wat dingetjes regelen en ik wou wat mensen ontmoeten..
Ik heb lekker rustig aan gedaan. Geskypt met mijn broertje, later met mijn vader en toen rustig een douche genomen.
Na mijn douche was ik me aan het klaarmaken voor een dagje naar de stad.

Werd er op mijn deur geklopt...
Moeder wou even met mij praten!
OKe, wat is er. Ik schrok er van dat ze met mij wou praten.

ze begon het gesprek met:
ik weet niet hoe ik het het beste kan zeggen dus ik doe het gewoon want ik wil graag eerlijk tegen je zijn!
(oke, heb ik wat verkeerd gedaan? is er iets aan de hand? er schieten op dat moment zo veel vragen door je heen)

Maar het verhaal luidt als volgt:
Vader heeft een werknemer aangenomen voor op de boerderij, deze werknemer komt hier in huis wonen en begint aan het eind van deze week.
Maar omdat ze een extra hulp hebben op de boerderij is moeder daar dus niet meer (zo veel) nodig dus is ze veel bij de kinderen thuis. En hebben ze dus geen aupair meer nodig!
Haha serieus lieve mensen! Als je denkt alles gehad te hebben..
Ze had ook al zitten kijken naar de mogelijkheden voor een andere au-pair job hier in nieuw-zeeland. hier heeft ze me dan ook goed bij geholpen.
Maar het was zo raar! Maar ik begrijp het!
En ik denk ook dat het de beste keuze is die ze kunnen maken. Nu is moeder veel thuis in plaats van om de 2 á 3 maanden iemand anders. Deze mensen wisselen echt veel van au-pairs. Ik zou eigenlijk ook maar blijven tot augustus want dan zou er iemand anders komen. En dat kan nooit goed zijn voor een kind!

Maar ik heb een nieuw adresje gevonden!!
Ik heb met die mensen gebeld maar verder nog niet heel veel informatie. Maar ik begin daar donderdag!!
Het is ook een boeren gezin.
Ook in de the middle of nowhere maar het is veel dichter bij de bewoonde wereld. En het is in een toeristisch gebied. Dus er is voor mij ook veel meer te beleven,

Het is 12 minuten met de auto naar het centrum van Rotorua.
Dat ligt centraal in het noorder eiland.
En ik heb al van zo veel mensen gehoord dat zij dit het mooiste stukje nieuw-zeeland vinden.
Ik ben er nog nooit geweest en kan er dus ook niet veel over vertellen.
Maar als je een beetje een beeld wilt krijgen moet je even een kijkje nemen via Google (onze grote nieuwe-tijdse vriend).

Vandaag ben ik in Palmerston North geweest. Dat is een grote studenten stad hier in de buurt. Maar alleen zo'n grote stad in gaan is toch niet alles.
Maar wat ik de afgelopen tijd heel erg merk en zie is dat elk negatief ding ook positieve dingen heeft! En maak ik ook zo veel mooie dingen mee! Zo veel mooie contacten met mensen!

Zoals vandaag was ik bij de vodafone shop omdat ik geen btg meer had. En de vorige keer was er iets mis gegaan met de bundel die ik had. Dus ik legede mijn verhaal uit aan de medewerkster. En ik moest even mee lopen naar de computer en vertellen wat ik allemaal wou. Dus ik vertelde haar dat internet voor mij het belangrijkste is omdat ik via internet in contact kan blijven met de rest van de wereld. En ik wou ook een beetje tegoed om ook naar het buitenland te kunnen smsen en als het nodig is ook even een snel telefoongesprek kan voeren.
Dus die mevrouw had het er op gezet en ze kijkt me aan. Dus ik zeg tegen de mevrouw moet ik hier betalen of bij de kassa?
Zegt deze lieve mevrouw tegen mij: je hoeft niet te betalen! Ik heb het erg gewoon voor je op gezet! Ik vond dat wel zo lief!!
En ik heb haar volgens mij wel 6x bedankt!

Later vandaag ging ik naar de vvv in Bulls. En ook hier was een hele aardige vrouw. En ik moest echt even mijn hart luchten. Haha. Ik moest even verwerken wat ik allemaal had mee gemaakt vandaag. En ik dacht als zij het niet leuk vind, heeft ze pech haha nee. Maar dan ga ik gewoon weer. En het was ook niet vervelend. Ze vond het gezellig en vroeg of ik morgen even terug wou komen dan konden we een gezellig praatje maken.
Ik had haar verteld van wat er aan de hand was en ze zij tegen mij, als je nou echt in moeilijkheden komt, Hier heb je mijn nummer. En je kunt altijd bij mij terecht. Als je geen slaapplek hebt bijvoorbeeld. En ze gaf me haar nummer! Ik vond dit heel erg fijn! Ik denk niet dat ik het ga gebruiken! Maar het idee dat er iemand zo met je mee leeft! Echt super!!!
Mensen hier zijn zo makkelijk!! Iedereen komt hier van over de hele wereld. en dus zijn er heel veel verschillende gebruiken en normen en waarden. En iedereen is bijzonder op zijn manier.
Alleen is het soms (voor sommige mensen) lastig om dit te zien van een cultuur dat niet je eigen cultuur is..

Ik hoop dat er met deze baan een nieuwe wereld open gaat en dat dit wel gaat werken.
Misschien is 3 dan toch echt scheepsrecht!!!!

Voor nu ben ik wel klaar met kletsen.. Het is een heel erg lang verhaal geworden.. En ik hoop dat het een beetje lees-baar is... Maar mijn hoofd zit even zo vol dat het typen ook niet echt gaat!


P.S. speciaal voor meneer Matthias... omdat ik niet weet hoe ik kan reageren op jullie berichten, De liefde?! Ik ben een en al liefde ;) Maar nee. Geen man voor mij! ;) Dus ik kom gewoon terug! (Jammer he :p)






  • 15 Juni 2013 - 13:49

    Manon:

    Hey lieverd,

    Je maakt zeker een hoop mee daar en blijf dat ook gewoon doen anders hebben we niets te lezen :-)
    Suc6 met je 3e poging, en houd ons op de hoogte!!!!!
    Dikke kus en knuf de buuf

  • 15 Juni 2013 - 15:38

    Yvette :

    Weer een leuk verslag!
    Ik ben heel benieuwd hoe het op je volgende adres zal zijn dus ik hou de verslagen in de gaten!
    In ieder geval nog heeeeeel veel plezier en geniet ervan meid!

    xxx Yvette

  • 18 Juni 2013 - 23:20

    Groote Opa:

    Ik vind het heel leuk om al die verhalen van jou te lezen.maar het terug schrijven leukt niet altijd zo goed op deze manier ik ben namelijk gewoon om na het schrijven de taal corector te gebruiken , en dat gaat hierme niet /dus Esther kijk maar niet naar de taalvouten, mijn taal knobbelis niet zo goed . dat was altijd Oma zijn sterkste kant.
    aar toch hier weer en dikke knuffel van Opa.Doei.

  • 19 Juni 2013 - 12:08

    Melissa:

    Hoi Essie!

    Wat ben ik blij dat je overal wel iets positiefs inziet! En mooie foto's wauw jaloers!
    Ik heb even je reisverslagen gelezen en ben benieuwd naar je ervaringen in het nieuwe gezin.

    Veel plezier meissie,
    Liefs.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Esther

Actief sinds 11 Mei 2013
Verslag gelezen: 818
Totaal aantal bezoekers 43608

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 27 April 2014

Backpacken in het zuider eiland

08 Mei 2013 - 30 December 2013

als au-pair in Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: