Kia ora e hoa - Reisverslag uit Hamurana, Nieuw Zeeland van Esther Doornbos - WaarBenJij.nu Kia ora e hoa - Reisverslag uit Hamurana, Nieuw Zeeland van Esther Doornbos - WaarBenJij.nu

Kia ora e hoa

Blijf op de hoogte en volg Esther

24 Juli 2013 | Nieuw Zeeland, Hamurana

Goede morgen!

Mijn verslag van gister was niet het leukste verslag maar wel een verslag dat er bij hoort om de situatie een beetje toe te lichten.
Ik ben vanochtend begonnen aan een van mijn laatste dagen.
Ik moet vandaag tot half 5 en daarna ben ik uitgenodigd voor het avondeten bij Nicola thuis. Heel erg leuk!

Morgen heb ik een EHBO cursus in Tauranga en ben ik dus de hele dag vrij. Ik ben best wel blij dat dit gewoon door gaat want het gezin had ook kunnen zeggen dat ze niet meer wouden dat ik dat zou gaan doen. Maar het is tof dat ik dat wel gewoon nog mag doen.

Dan heb ik vrijdag en zaterdag nog een dagje en dan ben ik hier klaar. Zaterdag avond slaap ik bij Angela en ik kan mijn spulletjes ook bij haar laten liggen. En dan ga ik een weekje vakantie vieren. Wat ik ga doen in mijn vakantie weet ik nog niet precies, maar ik denk dat ik met de bus van plaats naar plaats toe ga en overnacht in hostels. Zo ontmoet je dan ook weer andere reizigers. En dat kan weer interessant zijn voor de reis.

Ik hoop dat ik volgende week bericht krijg van het au pair bureau en dat ze een familie hebben gevonden. Ik heb gister van Sandra gehoord dat er in de Regio Rotorua op het moment geen families zijn. Maar er was een andere manager aanwezig van een andere regio en die zei dat er in Hamilton, Cambridge of Tauranga nog wel gezinnen zouden zijn. En ook dat vind ik leuk! Dat is niet te ver weg. Hamilton en Tauranga is allebei een uurtje rijden en Cambridge is een half uurtje rijden.
Hamilton is echt een grote stad. Al vind ik de stad niet super (gebasseerd op mijn bezoekje een maand geleden) denk ik dat het wel veel mogelijkheden ook bied. Tauranga is aan het strand en heeft ook veel mooie plekken. En ik kan morgen zeggen wat ik er van vind want ben er nog niet geweest. Ook hebben Tauranga en Hamilton een Nederlands winkeltje waar ze Nederlandse kaas en lekkernijen verkopen. ‘Gouda Cheese Shop’.
Ik heb wel aangegeven dat Auckland me niet zo trekt en dat ik liever ook niet naar het zuider eiland wil. Ik ben heel erg blij met alles wat ik de afgelopen weken hier heb opgebouwd en zou het toch fijn vinden om in de buurt te zijn van het een beetje vertrouwde zonder weer helemaal overnieuw te hoeven beginnen. En dit snapte ze. Maar aan de andere kant kan ik ook niet zo heel erg kieskeurig zijn want ik wil snel een baan. Een weekje vakantie kan ik financieel nog wel opbrengen maar meer word denk ik toch wel lastig.

Het weer is hier echt lekker! Het is hier midden in de winter en het ergste wat ik tot nu toe heb gehad was 8 graden overdag of een beetje regen. Over het algemeen zitten de tempraturen tussen de 13 en 17 graden en als het zonnetje dan ook nog schijnt heb je bijna het gevoel dat je verbrand. De zon hier is echt warm. Maar het weer is echt geweldig! Op het moment ben ik heel erg blij met dit weer als ik dan hoor dat het bij jullie 30 graden is. En 30 graden in Nederland is niet fijn. Daar word je ook niet vrolijk van. Daar in tegen krijg ik nu ’s nachts wel eens een berichtje van mensen die niet kunnen slapen omdat het te warm is. Dat is dan wel weer leuk.

Ik voel me best wel schuldig tegenover de jongens hier. Ik heb in de tijd dat ik hier ben zo veel veranderingen gezien bij de kinderen. En vanaf vanochtend hoor ik de hele tijd ‘Esther’ noemen ze mij gewoon bij mijn naam. Ze komen nu naar me toe voor een knuffel of even een praatje. Ze willen mijn aandacht, maar voel me best wel lullig dat ik bijna weg ben. Ik hoop dat het goed met ze komt en dat ze nu een blijvende oplossing vinden voor de jongens. Zodat ze zich ergens aan kunnen hechten en dat zou hun ontwikkeling echt ten goede komen. Maar ik kan het gewoon niet. Ik kan het niet opbrengen vriendelijk te blijven tegen iemand die tegen mij praat alsof ik gewoon een goedkope slaaf ben. En omdat mijn omgeving de mensen kent en allemaal het zelfde verhaal vertellen voel ik me ook gesteund en weet ik ook dat het niet aan mij ligt.

De afgelopen weken heb ik veel van de omgeving gezien. Nieuw-Zeeland is zo mooi. Je hoeft maar 5 minuten een kant op te rijden (het maakt niet uit welke kant) en je hebt een verbazingwekkend natuurgebied en zo anders als een paar honderd meter verder op. Je moet alleen de mooie plekjes weten en durven. De durf hebben om de officiële wegen te verlaten, op zoek naar de natuur. De natuur heeft hier zo veel te bieden.

Afgelopen week ben ik naar 2 verschillende hotpools geweest. Zwembaden verward door het water vanuit de geisers. Het eerste bad ben ik heen gegaan met het gast gezin. En dat bad was echt lekker. Je had allemaal verschillende baden op verschillende tempraturen. En het tweede bad ben ik heen gegaan met de au pair organisatie. En dit bad was echt met het water uit de geisers en was ook echt heel erg warm. Ook hier hadden ze verschillende baden met verschillende tempraturen. Maar alleen het ‘koudste’ bad was al veel te warm. Het tweede bad heb ik geprobeerd maar was ik ook weer snel uit. Alle au pairs dachten er het zelfde over. We zijn in totaal een uurtje in het bad geweest. Na de tijd hebben we wat gegeten in een restaurantje in Taupo. Het was heel erg gezellig en ik heb ook weer wat nieuwe mensen ontmoet, de au pairs uit Taupo.
Op de terug weg heeft Sandra ons wat mooie dingen uit de omgeving laten zien. Een waterval dat echt heel erg mooi was. Het water daar was zo blauw dat ik bijna het gevoel had dat ik op een tropisch eiland was. En ze heeft ons een natuurlijke hotpool laten zien waar je ook in kunt zwemmen. Ergens midden in het bos. Het was er erg druk. Het water daar zag er niet zo mooi schoon uit als in het zwembad maar als je toch de hotpools wilt ervaren en er niets voor wilt betalen is dat natuurlijk een hele goede uitkomst.

En angela heeft me dit weekend mee genomen naar een andere waterval. Een waterval midden in de bossen. Ik heb nu 3 verschillende watervallen gezien en allemaal zo anders. Maar allemaal zo mooi.
Ik zou er van alle 3 foto’s bijvoegen. Zodat jullie kunnen zien wat ik zo een beetje zie.

Ik weet niet zo goed wat ik nog moet schrijven nu. Ook dit is weer een heel lang verslag maar niet zo lang als dat van gister. Ik zou vanaf nu proberen wat vaker een verslag te schrijven. Dan is het wat makkelijker om het allemaal te volgen.

Ik ben trouwens begonnen met lezen. Ze hebben hier nederlandse boeken in de bieb en aangezien ik lid ben is dat heel makkelijk. Ik heb nu ook boeken gekregen van Angela om te lezen, toch ook wel handig nederlandse vriendinnen. Mijn eerste boek heb ik uit. En ik zat zo in het verhaal dat ik echt heel erg baalde van de afloop van het verhaal. Het was alles behalve wat ik had verwacht

Ik heb hier twee aapjes aan mij hangen dus is het ook weer tijd om aan het werk te gaan denk ik.

  • 02 Augustus 2013 - 22:20

    Nellie:

    hallo Esther .Ik vind het heel fijn om jou reis verslagen te lezen ,zo leef ik toch een beetje met jou mee en lijkt het alsof je niet aan de andere kant van de wereld zit. Je hebt nu al in drie gezinnen gewerkt en het is niet allemaal zo leuk gegaan. Maar ik ben gerust omdat je een goede organisatie achter je hebt die je goed begeleid en weer voor ander werk zorgt. Ik zal het heerlijk vinden als je nu eens goed terecht komt bij mensen die aardig zijn en leuke kinderen hebben, je verdient het.
    Nu even wat van dit thuisfront. Het is momenteel hoog zomer met meer dan 30 graden maar we kunnen er aardig mee overweg. We hebben gisteren nog 40 kilometer gefietst en dan is het het aangenaam ondanks de warmte. Ik ben nu bij Bas en we blijven deze maanden bij elkaar. We rijden heen en weer van Dieren naar Tiel, de ene week bij mij en de andere bij Bas. Het is heel fijn zo en we hebben een leuke tijd; een keertje naar de sauna, wat fietsen en veel werken in de tuin bij mij en bij Bas. Het schuurtje is veranderd in een soort prieeltje en Bas heeft vijf bomen omgezaagd terwijl het de bedoeling was om wat snoeiwerk te doen. De buurvrouw is zo geschrokken dat ze een schutting gaan plaatsen om hun privacy weer terug te krijgen. Kom ik even goedkoop aan. Over 7 weken is het voor ons zo ver. Opm 26 septembervliegen we naar Australië. We hebben er veel zin in. Lekker 3 maanden in de natuur zonder zorgen en met altijd lekker weer.
    We hebben al een blog opgezet met de url *basnellie.waarbenjij.nu* en zullen daar regelmatig onze avonturen opschrijven en ook foto,s plaatsen.
    Zo je weet weer wat van ons en wij zien uit naar volgende verslagen,
    Dag lieve meid, ILY


  • 05 Augustus 2013 - 08:48

    Marianne:

    Hoi Esther

    Hoop voor je dat je een leuk gezin vindt, qua werkgevers dan.
    De aapjes gaan je aan het hart , dat snap ik .
    En wat fijn dat je wat "mates" heb t gevonden.
    Het is ongetwijfeld beeldschoon die natuur daar.
    Ik denk dat Geke en ik er ook nog es gaan verzeilen.
    De Maori grootmoeder die wij hier in Nederland hebben ontmoet was zo bijzonder.
    Zo krachtig zijn de vrouwen uit die hoek , met de haka enzo.
    Ik heb ook wel eens over een wijze Maori vrouw gehoord die Rose heet en met dolfijnen kan praten.
    Het is een groot land en je hebt hele praktische zaken aan je hoofd.
    Ik vind je erg dapper hoor, en je redt je prima zo te lezen.
    Hier is het even iets minder heet. gelukkig..
    In deze temperaturen naar je werk waar geen airco is ... niet fijn.

    Groetjes en liefs
    van
    Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Hamurana

Esther

Actief sinds 11 Mei 2013
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 43612

Voorgaande reizen:

30 Maart 2014 - 27 April 2014

Backpacken in het zuider eiland

08 Mei 2013 - 30 December 2013

als au-pair in Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: